19 aprilie 2012

Anotimpurile vietii


Anotimpurile vietii



“Atunci cand culoarea unei rochii nu se potriveste cu anotimpurile, cu florile primaverii si cu nuantele toamnei, atunci intregul efort e la fel de zadarnic ca si roua” – Povestea lui Genji (secolul al XI-lea).
 




Anotimpurile din viata noastra sunt presarate cu miresme de flori parfumate, aroma momentelor, culorile pastelate ale clipelor frumoase , cu zgomotul orasului si chiar al sufletului, cu emotiile  primaverii, cu bucuria verii, cu aramiul toamnei, cu blandetea iernii, cu chipurile care lumineaza sufletele noastre, cu armonia sau dizarmonia suntelor din viata, din minte , din suflet.

Toate au  culoare.
Fericirea are culoare.
Viata are culoare. 
Emotiile au culoare. 
Dansul are culoare.
Muzica are culoare
Anotimpurile au culori.


Daca exista un  anotimp preferat, exista pentru ca avem anumite motive sa ne placa, rezoneaza cu un strop din noi, cu ceva din ceea ce simtim si gandim.
In viata noastra intalnim intr-adevar oameni cu un anume scop: pentru o vreme, un anotimp sau toata viata. In fiecare anotimp al vietii noastre intalnim oameni care isi lasa amprenta asupra noastra intr-un fel sau altul. Ceea ce luam de la ei cu siguranta ca este nevoia noastra, iar viata asa are sens.

Dumnezeu a creat totul atat de perfect ca noi sa ne bucuram de toate lucrurile, desigur cu echilibru,  cumpatare.
Fiecare anotimp este important in viata noastra chiar daca spunem uneori ca nu ne place (iarna, de exemplu).
Daca ceea ce potrivim in viata noastra este in relatie, in acord cu ceea ce a creat Dumnezeu, cu ceea ce este in noi, cu scopurile noastre cred ca si noi avem mult mai multe sanse sa fim fericiti, sa potrivim lucrurile, sa facem alegerile potrivite, sa alegem bijuteria potrivita, rochia potrivita,  sa avem prietenii potriviti, familia potrivita, sa facem totul si toate la timpul potrivit.
Ce inseamna  potrivit depinde de fiecare asa ca alegeti ce este potrivit pentru voi.:)

Va doresc o zi minunata si multe culori in anotimpurile vietii!

18 aprilie 2012


"1.Chiar daca as vorbi in limbi omenesti si ingeresti, si n-as avea dragoste sunt o arama sunatoare sau un chimval zanganitor.
2. Si chiar daca as avea darul proorociei, si as cunoaste toate tainele si toata stiinta; chiar daca as avea toata credinta asa incat sa mut si muntii, si n-as avea dragoste, nu sunt nimic.
3. Si chiar daca mi-as imparti toata averea pentru hrana saracilor, chiar daca mi-as da trupul sa fie ars, si n-as avea dragoste, nu-mi foloseste la nimic.
4. DRAGOSTEA este indelung rabdatoare, este plina de bunatate; dragostea nu pizmuieste; dragostea nu se lauda, nu se umfla de mandrie,
5. nu se poarta necuviincios, nu cauta folosul sau, nu se manie, nu se gandeste la rau,
6. nu se bucura de nelegiuire, ci se bucura de adevar,
7. acopera totul, crede totul, nadajduieste totul, sufera totul.
8. Dragostea nu va pieri niciodata.Prorociile se vor sfarsi;limbile vor inceta; cunostinta va avea sfarsit.
9. Caci cunoastem in parte, si proorocim in parte;
10. dar cand va veni ce este desavarsit , acest "in parte" se va sfarsi.
11. Cand eram copil, vorbeam ca un copil, simteam ca un copil, gandeam ca un copil; cand m-am facut om mare, am lepadat tot ce era copilaresc.
12. Acum, vedem ca intr-o oglinda, in chip intunecos; dar atunci, vom vedea fata in fata. Acum, cunosc in parte; dar atunci, voi cunoaste deplin, asa cum am fost si eu cunoscut pe deplin.
13.Acum dar raman aceste trei: credinta,nadejdea si dragostea; dar cea mai mare dintre ele este dragostea."

1 Corinteni 13 1- 13

 Va doresc o seara minunata!


17 aprilie 2012

Disciplinarea pozitiva a copiilor

Disciplinarea pozitiva

Disciplinarea pozitiva a copiilor incepe de la varste fragede.Copiii au nevoie sa fie disciplinati, sa aiba reguli clare, precise, sa cunoasca si sa suporte consecintele incalcarii regulilor.
Disciplina pozitiva inseamna reguli clare, consecinte, limite, comunicare, apreciere, dragoste, timp investit cu copilul dar de calitate, suport afectiv si moral, valori morale, joc, incurajare, responsabilitate.
Filmul "The Sound of Music" aduce in prim plan valorile familiei, importanta acesteia, dar si calitatile si trasaturile morale care ii pot schimba pe cei din jur.
Uneori regulile sunt facute pentru a fi incalcate si mai ales daca acestea nu sunt transmise corect.
Parintii ar fi de preferat sa aiba aceeasi directie, sa cada de comun acord in privinta pedepselor, a regulilor cel putin in fata copilului.
Autoritatea unui parinte nu este data de bataie, tipete, certuri, ci de o atitudine ferma, hotarata, clara, fara ezitari.
Atunci cand parintele isi iubeste copilul il va disciplina corect, pozitiv, fara sa aiba implicatii sau consecinte fizice, emotionale.Va invit sa urmariti aceasta secventa din film si sa meditati cat de important este sa lasam copilul din noi sa se manifeste.
Va doresc o zi minunata si timp de calitate petrecut cu copii!

16 aprilie 2012

Cele cinci limbaje de iubire ale copiilor


            Va recomand cu drag o carte minunata despre cele cinci limbaje de iubire ale copiilor
 Fiecare copil intelege iubirea (sau neiubirea) parintilor in felul sau. Exista cinci astfel de limbaje ale iubirii si pentru a avea un copil adorabil, fericit, iubit, usor de educat (adica un adult adorabil, echilibrat, sanatos la cap si cu un viitor stralucitor) e bine sa fie iubit pe limba lui.
Iubirea este fundamentul dezvoltarii personalitatii armonioase. In cresterea copiilor totul depinde de relatia de iubire dintre parinte si copil.Cand copilul se simte iubit, este mai usor de disciplinat si de format. Trebuie sa umplem rezervorul emotional al copiilor nostri cu o iubire neconditionata, pentru ca  iubirea adevarata e intotdeauna neconditionata.
Rezervorul emotional al copilului trebuie umplut inainte sa aiba loc o formare eficienta sau o disciplinare a sa. 
Un copil cu un rezervor de iubire plin poate reactiona fara resentimente la sfaturile parintilor.Un copil are nevoie de o parere sanatoasa despre sine sau de un sentiment al valorii personale.Limbajele iubirii copiilor sunt cuvintele de incurajare, mangaierile, timpul acordat, darurile si serviciile oferite.
         

        1. Cuvintele de incurajare
     Sa-i lauzi, sa le spui ca sunt draguti si destepti, sa le spui ca ii iubesti, ca sunt cei mai buni.
     Sa le vorbesti, sa le spui ca ii iubesti si ca sunt importanti.
     Partea urata e ca datorita acestei sensibilitati aparte la cuvinte ii poti rani foarte     usor daca iti pierzi cumpatul.
     Daca pe altii un cuvant aspru ii face sa planga si apoi le trece, acestor copii le cade cerul in cap...

       2. Mangaierile
     Copiii care vorbesc preponderent acest limbaj al iubirii se simt iubiti:
   - cand sunt imbratisati, mangaiati, pupati, ciufuliti;
   - cand te tavalesti cu ei pe jos;
   - cand te joci de-a calul;
   - cand ei miauna dimineata ca vor sa mai doarma si tu le faci un masaj ca sa-i ajuti sa se trezeasca;
     Fereste-te sa-i atingi si o sa ai niste copii tristi, care se simt ignorati si neiubiti .

      3. Timpul acordat
      Sa te joci cu ei, sa le citesti, sa stati de povesti, sa va plimbati sau pur si simplu sa faceti treaba prin casa impreuna.
      Copiii se simt la fel de bine daca te ajuta sa stergi vasele sau vin cu tine la cumparaturi.
      Iti povestesc o ora intreaga ce au mai facut ei la gradinita. Pentru ei trebuie sa-ti gasesti timp.
      Daca te lasi prins de treburi si-i pui mai jos pe lista de prioritati ei inteleg ca nu-ti pasa.

      4. Darurile
      Cand le iei ceva se bucura ,tipa, exclama, se mira si topaie, alearga de incantare.
      Arata cadoul primit tuturor cunoscutilor si leaga conversatii in autobuz abia asteapta sa se mai laude putin ca ii iubesti.

 5. Serviciile
  Acesti copii stiu ca ii iubesti cand ii ajuti. 
  Le pui sandvisuri, le faci patul, le faci prajituri, ai grija de catelul de care s-au jurat pe luna si stele ca vor avea ei grija, le cureti rolele.
   Problema cu acest limbaj e ca trebuie sa-l vorbesti chiar cu dragoste. 
   E destul de epuizant si cel mai groaznic lucru din lume pe care-l poti face acestor copilasi e sa le reprosezi...

"A învăţa că în viaţă mai uşor se poate învinge ura cu dragostea, minciuna cu adevărul şi violenţa cu abnegaţia, ar trebui să fie un element fundamental în educaţia oricărui copil." MAHATMA GANDHI


Bibliografie

Gary Chapman, Ross Campbell ,”Cele cinci limbaje de iubire ale copiilor”, Editura Curtea Veche ,Bucuresti,2007


Consilierea in gradinita





       Consilierea in gradinita este un proces complex cu interventii foarte importante pentru parinti, cadre didactice si prescolari. 
         Scopul fundamental al consilierii educationale il constituie functionarea psihosociala optima a persoanei. 
        Obiectivele procesului de consiliere sunt: promovarea sanatatii si a starii de bine, dezvoltarea personala si preventia situatiilor problematice si de criza(emotional, relational, social).  Obiectivele consilierii psihopedagogice in gradinita vizeaza urmatoarele aspecte: dezvoltarea stimei de sine; dezvoltarea abilitatilor socio-emotionale; dezvoltarea  comportamentului asertiv in timpul jocului;reglarea emotiilor negative etc.
     Prin procesul de consiliere sunt promovate valori si atitudini precum respectul de sine si promovarea propriei persoane, responsabilitate sociala si relationare pozitiva cu ceilalti, stare de bine fizica si mentala etc.
       In gradinita comportamentele prescolarilor sunt variate.  Cele mai multe situatii sunt comportamentele agresive fizice si verbale, gelozia intre frati, dificultatile de atentie si de concentrare, hiperactivitate, tulburarile de pronuntie, dificultatile de relationare, dificultatile de adaptare si de integrare, dificultatile de gestionare a emotiilor etc.  Manifestari ale agresivitatii/violentei in gradinita sunt de tip verbal( vorbesc urat unul cu celalalt jignindu-se reciproc) sau fizic(se imping, se zgarie, se musca, arunca cu jucarii, e trag de par, se lovesc etc.).
       Consilierea parintilor are un rol important in preventia comportamentelor agresive. Parintii invata  in relatia cu copilul urmatoarele:

  • sa aplice modalitati de comunicare asertiva;
  •  sa observe si sa adopte modalitati de relationare pozitiva cu ceilalti;
  • sa recunoasca comportamentele sanatoase si comportamentele de risc;
  • sa adopte deprinderi si comportamente favorabile in situatii de conflict;
  • sa observe si sa descrie rolul emotiilor in rezolvarea agresivitatii.
     Consilierea prescolarilor se realizeaza doar in urma discutiilor cu parintii, pe baza unui acord reciproc de reguli comune la cabinet, acasa , la gradinita.            Prescolarul este sustinut, incurajat, modelat sa dobandeasca comportamente dezirabile. Astfel el invata:

·        sa distinga intre tipurile de comunicare verbala si non verbala;

·        sa aplice regulile de participare la discutiile de grup;
·        sa exerseze deprinderile de ascultare activa;
·        sa aplice abilitati de comunicare in grup;
·        sa sesizeze modalitati de a-ti face prieteni;
·        sa adopte atitudini pozitive fata de ceilalti;
·        sa evite atitudinile negative care pot duce la agresivitate;
·        sa exemplifice comportamente sanatoase si comportamente agresive;
·        sa recunoasca si sa utilizeze modalitatile potrivite de exprimare a emotiilor placute si neplacute;
·        sa descrie efectele emotiilor asupra organismului;
·        sa aplice deprinderi de comunicare asertiva intr-o situatie de conflict.




           Activitatea de consiliere psihopedagogica privind prevenirea comportamentelor agresive prin lectura, dezvoltarea abilitatilor socio-emotionale:

·        Lectura unor texte literare in care sunt prezentate diferite stari emotionale traite de personajele acestora.

·        Realizarea unui poster in sala de grupa cu titlul: “ Cu cine ma aseaman?”

·        “Ce-ai face tu daca...?” – discutii libere pe grupe mici de copii.

·        Joc de comunicare asertiva: “ Mi-ar placea...........!” sau“ Cine este vinovat?”
·        jocuri de rol(papusi,marionete etc);
·        jocuri de simulare;
·        realizare de activitati in grup: colaje, afise, desene, colectii, postere;
·        discutii de grup;
·        completare de fise;
·        povestiri cu inceput dat;
·        jocuri si exercitii de ascultare activa;
·        comentarea unor imagini reprezentand scene agresive ( filme, desene animate);
·        exercitii de comunicare asertiva;
·        exercitii de exprimare a emotiilor  ( verbal si non verbal).
           
     Astept intrebarile parintilor, mesajele, opiniile cu privire la rolul consilierului in gradinita.
     Va doresc o zi minunata  si  multa energie pozitiva!